Abonnementernes tidsalder
Vi kan komme i en situation hvor abonnementsmodellen, både øger kompleksiteten og omkostninger for virksomheder.
Alle taler om det. Recurring Revenue. Gralen for næsten alle virksomheder og investorer. Det hænger jo sammen. Langsigtet økonomi er trykhed, forudsigelighed og enkelthed, alt samlet i en pakke og helst med en enkelt indtægtsmodel: Abonnement.
I Amesto snakker vi også om det og vi går selv i den retning. Vi er i en verden, hvor alt skal effektiviseres og automatiseres. Den ”gamle” forretningsmodel med store investeringsomkostninger, når vi entrerer med en ny kunde er opdateret og erstattet af abonnementsmodellen. Gevinsten som kommer ud af dette tilfalder i stor grad kunderne. Med abonnementsmodellen forenkles købsbeslutningsprocessen, som kommer leverandøren til gode. Alle er glade.
Konsulentfirmaet Gartner spår, at inden 2020 vil 80 % af verdens softwarevirksomheder have en abonnementsbaseret forretningsmodel. I USA er værdien af denne forretningsmodel allerede oppe i 9 milliarder dollars og voksende. Den digitale infrastruktur (Cloud) og globaliseringen bidrager til hurtig vækst.
Som med alle gode ting findes der imidlertid også en bagside af medaljen. Eksisterende aktører, der har levet af licensbaseret salg må omstille sig til en hverdag, hvor toplinjen bliver mindre, når salgsindtægterne fordeles over flere år i stedet for på salgstidspunktet. Det lægger pres på likviditeten og udfordre etableret incentivstrukturer, prognose- og bonusmodeller. Indbygget i abonnementsmodellen ligger der også en fleksibilitet for kunden i, at forudsigeligheden i kundeforholdet ændres. Dette stiller store krav til leverandørenes evne til, at leverer god kundeservice og skabe merværdi, som knytter kunden til sig.
Ikke kun B2B og softwaremarkedet præges af abonnementsløsninger.
Det er heller ikke sådan, at det kun er B2B og softwaremarkedet, som præges af abonnementsløsninger. Vores egen hverdag som private forbrugere har de sidste år bevæget sig i denne retning og jeg finder mig selv i en situation, hvor jeg abonnerer på musik, TV, morgenmad, dagligvare, aviser og fagblade på nettet, sikkerhed, mobiltelefoni, fagnetsteder og meget mere.
Alle bidrager til, at forenkle hverdagen og skabe forudsigelighed. Min hverdag er snart blevet så forudsigelig, at jeg knapt ser en eneste regning længere. Alt bliver betalt automatisk og alt hvad jeg kunne ønske mig af varer og tjenester er tilgængelige lige når jeg har brug for det. Alt burde være perfekt. Skulle man tro.
Desværre er det ikke så enkelt. Jeg sidder blandt andet med en følelse af, at have mistet overblikket over mit eget forbrug. Kontoen tømmes månedligt med en fornemmelse af, at jeg ikke ved hvor pengene går hen. Min udfordring bliver med et enkelt greb, at reducerer mine udgifter samtidig med, at der ikke er nogen enkelt løsning. Mange bække små bliver en stor å.
Udviklingen tyder heller ikke på at blive bedre med tiden, da flere og flere af mine hverdags behov enklest bliver dækket ved, at tegne nye abonnementer. Dette kan hurtigt blive den udfordring som virksomheder og virksomhedsledere kommer til at stå overfor. Mange købsbeslutninger baseret på små eller ingen investeringer, men som tilsammen udgør den samlede omkostningsbase for en virksomhed. Vi kan hurtigt komme i en situation, hvor abonnementsmodellen både øger kompleksiteten og vores omkostninger og hvor selv administrationen af disse vil kræve nye abonnementsløsninger.
Hvordan dette vil påvirke fremtiden er svært at spå om, men én ting er sikkert: Abonnementer er nutiden og fremtiden. Vi kan ikke undsige os udvikling af mere effektive forretningsmodeller til trods for mulige bivirkninger. Det er imidlertid min tanke, at mine egne personlige erfaringer også vil kunne påvirke mine erfaringer som virksomhedsleder og at over tid vil erhvervslivet være nødsaget til, at forberede sig på, at kunne håndterer ny kompleksitet i forbindelse med abonnementsmodellen.

Arild Spandow CEO Amesto
Arild Spandow