Vidensoverlevering med interim vikar

Af 27. april 2021Bogføring
amesto accounthouse - nordisk shared service center

Helt ærligt, har I styr på vidensoverlevering?

Vidensoverlevering – eller bare vidensdeling generelt – fylder sjældent meget, før behovet pludselig bliver højaktuelt. Det sker især, når en medarbejder stopper eller skal på barsel. Med hvordan sikres vidensoverlevering bedst? Vi anbefaler en løsning med interim assistance. Læs mere i dette blogindlæg.

Vidensoverlevering er et sikkerhedsnet ved opsigelser, eller når en medarbejder skal på barsel. Når vidensdeling er på plads, kan en ny medarbejder komme langt hurtigere ind i opgaverne. Det gavner både virksomhedens bundlinje og medarbejdernes tilfredshed.

Vores forslag er nemlig, at du vælger interim assistance dedikeret til at sikre vidensoverlevering til den næste person i stillingen.

Gevinsten ved denne løsning er så stor, at en udgift på den korte bane hurtigt tjenes hjem.

Usikkerhed ved overlevering

Der opstår ofte en del usikkerhed ved overlevering, når en medarbejder opsiger sin stilling. Der kommer et akut pres for at sikre vidensdeling til en ny medarbejder, der ofte først skal findes. Selv hvis det er muligt at finde en ny medarbejder på rekordtid, så skal den “gamle” medarbejder ofte afholde noget ferie.

Sker opsigelse på en mindre positiv note, er situationen endnu værre. I dét tilfælde har den snart tidligere medarbejder måske heller ikke det bedste udgangspunkt for at sikre optimal vidensoverlevering.

Fejlrekruttering skader bundlinjen

Ja, vi maler fanden lidt på væggen her, men det er altså en dyr omgang, hvis ikke man får onboardet en ny medarbejder optimalt. Især fordi der er stor chance for, at vedkommende stopper, da arbejdspladsen virker kaotisk. Eller fordi der er sket en fejlrekruttering. Den slags kan mærkes på bundlinjen, da det hurtigt kan koste virksomheden en halv million eller mere) at fejlrekruttere til en stilling.

Fejlrekruttering sker desværre alt for ofte i et forsøg på at sikre vidensdeling. Man ansætter simpelthen lynhurtigt for at få en ny medarbejder ind på arbejdspladsen, før den forrige medarbejder i stillingen stopper.

Det gode gamle ordsprog “hastværk er lastværk” er dyre lærepenge i den forbindelse. Det siger næsten sig selv, men jo bedre vidensoverlevering, des bedre onboarding af den nye medarbejder. En nyansat, der i øvrigt er valgt efter kvalifikationer og profil frem for at vælge den person, der kunne starte hurtigst.

Med andre ord gavner det altså både bundlinjen for virksomheden og sikrer glade medarbejdere (nye såvel som eksisterende), at man sikrer vidensoverlevering på en fokuseret måde.

Vidensoverlevering på rekordtid med interim løsning

Nu har vi efterhånden afdækket alle faldgrubberne ved ikke at sikre vidensoverlevering. Som vi ser det, er der heldigvis en oplagt løsning: Brug en interim medarbejder til at sikre vidensoverlevering.

Glem alt om at finde den ideelle kandidat på rekordtid.

Det er som at finde en nål i en høstak, og dit fokus i ansættelsesprocessen bør være at finde den rigtige og ikke den, der kan starte hurtigst. Ikke mindst, da det også skaber en dårlig start for den nyansatte. En ideel onboarding vil aldrig være, at man propper så meget information, så hurtigt som muligt, ind i hovedet på den nye medarbejder.

I bedste fald får du en nyansat, der bliver mere forvirret og presset end nødvendigt, men dog fanger store dele af den vidensoverlevering, der bankes ind på lystavlen.

I værste fald skal du ud at finde en ny medarbejder, inden måneden er omme.

Hvis du tænker fokuseret på opgaven – altså at sikre vidensoverlevering – så er svaret lige foran dig: Skaf en interim vikar til vidensoverlevering.

Sikkerhedsnet ved opsigelser og barsel

I stedet for at overdynge en nyansat med viden, i en sådan grad, at de dårligt nok kan huske deres eget navn, så afsæt et budget specifikt til at sikre vidensoverlevering.

Hos Amesto AccountHouse har vi vikarer, der er vant til at træde ind i en interim rolle inden for lønberedskab og økonomiberedskab. De kommer ind på en arbejdsplads og sætter sig ind i opgaverne frem for at skulle onboardes som nye medarbejdere.

Dermed ikke sagt, at de ikke bliver en del af virksomheden i en periode. Der er dog forskel på, om man ansættes til et fokuseret projekt (såsom vidensoverlevering), eller om man er nyansat, der gerne skal være del af virksomheden i en længere årrække.

Er det en medarbejder i en højere stilling på C-level, bliver det kun endnu mere aktuelt at finde en interim-løsning i en fart. En interim-medarbejder sikrer på rekordtid, at der skabes et overblik, som kan gives videre til den person, der senere ansættes permanent i stillingen.

Alt imens vidensdeling sikres via interim-assistance, kan I søge efter den ideelle kandidat til et længere barselsvikariat eller til at blive fastansat i stillingen.

Kom godt i gang med en vikar eller interim-løsning fra Amesto

Vil du også sikre vidensoverlevering, så håber vi, at du vil huske, at en specialiseret vikar eller interim-løsning kan være den ideelle løsning.

Du får optimal midlertidig hjælp på specialist-niveau og sikrer en god afsked med den medarbejder, der er på vej væk. Samtidig har du tid til at finde en ny medarbejder, der kan starte optimalt. Vedkommende kommer godt ind under huden på virksomheden via det grundarbejde, der sikres via interim-assistancen.

Når du først har prøvet denne løsning, vil det være oplagt at bruge den ved alt fra opsigelser til en medarbejder på vej på barsel eller endda en ansat, der er nødsaget til at tage en længerevarende sygemelding. Både fordi det gavner virksomhedens drift (og dermed økonomi), og fordi det skaber mere tilfredse medarbejdere. Det er en win-win løsning, der desuden er langt billigere end en fejlansættelse.

Skal du bruge hjælp til at sikre vidensoverlevering i din virksomhed?